Wie kent het niet? Iemand die tijdens een vergadering huilend wegloopt, iemand die tijdens het missen van een target zich niet weet te beheersen en verwijtend naar collega’s zijn onvrede snauwt.
Wij zien allemaal vooroordelen over emoties op de werkvloer, er lijkt wel een taboe op te rusten. Leidinggevenden, medewerkers en managers worden constant worden aangespoord om controle te houden over hun gevoelens. Het is ‘Not done’, om je emoties te laten zien.
Maar of we het nou leuk vinden of niet, emoties zijn net zo overheersend op ons werk als in ons privé leven.
Als we emoties proberen te onderdrukken of we uiten ze op een ongepaste verstoorde manier dan kunnen emoties onze prestaties flink beïnvloeden. En ze kunnen op een vervelende manier tot uiting komen. Daarbij kunnen zelfs flinke conflicten ontstaan. Met als gevolg dat de reacties onderling erg overdreven zijn ten opzichte van de oorzaak.
“Welke #%$&^, heeft nu weer mijn beleg gepakt, mijn naam staat er toch duidelijk op?”. (Een situatie tijdens de lunch die opgekropte irritatie laat zien en regelmatig voorkomt). Iets kleins kan iets heel groots worden.
Maar het opkroppen, verkeerd of niet uiten van emoties kan zelfs leiden tot grote invloed op de bedrijfsvoering.
Bijvoorbeeld:
· Faalangst, stress of vermoeidheid: kunnen leiden tot ziekte, burn out en een afname van de productiviteit.
· Meningsverschillen op de werkvloer: studies laten zien dat managers 40% van hun tijd bezig zijn met het oplossen van conflicten binnen hun teams of met hun leidinggevenden.
· Voldoening uitten over je successen: kan jaloezie veroorzaken tussen collega’s. Maar als we deze successen niet vieren, hoe blijf je dan gemotiveerd?
· Gedurende perioden van verandering: Kan het boycotten van emoties leiden tot frustratie die projecten en rendement op investering in gevaar kan brengen.
De huidige samenleving probeert genderstereotypen te vervagen, maar de oude gezegde ‘Echte mannen huilen niet’, is vandaag de dag nog steeds zeer aanwezig, zowel in de speeltuin als in de bestuurskamer.
Persoonlijk denk ik dat iedereen wel momenten heeft waarin men niet op passende wijze met zijn emoties omgaat.
Denk maar eens aan één van die lange vervelende, vermoeiende dagen waarna je thuiskomt en dat je partner vraagt hoe je dag was, en jij alleen maar geïrriteerd kan reageren.
In de zakenwereld wordt van velen van ons nog steeds verwacht dat je serieus bent en je gevoelens volledig onder controle hebt. En wordt het tonen van emoties als teken van zwakte gezien. Of je emoties nou laat zien of niet, ze horen bij het leven en zullen altijd deel uit maken van onze menselijkheid. Men weet ook niet zo goed hoe ze met emoties van anderen moeten omgaan. De reacties van anderen zorgen er vaak voor dat emoties zo lang mogelijk worden binnengehouden, met alle gevolgen van dien.
Zoals bij zovelen van ons wordt ons als kind al aangeleerd om onze emoties te onderdrukken en sterk te blijven onder druk of stress.
Moeder tegen kind, “ah kom maar bij mama, je hoeft niet huilen”. Waarom niet huilen als je verdrietig bent?
Of Vader tegen zoon “Waarom ben je nou zo boos, doe eens normaal joh, ga maar naar je kamer”.
Zoals je ziet, vanaf je jeugd krijgen emoties een lading mee waar men zo snel mogelijk van af wilt. Je bouwt vanaf je kinderjaren al een soort masker op, en het wordt steeds lastiger om die masker weer af te zetten. Als je, je gevoelens op een juiste manier weet te uiten zullen anderen jouw emoties op een juiste waarde kunnen inschatten. Als je je masker te lang ophoudt en je zet hem alleen af als het teveel wordt, kunnen anderen wellicht de verkeerde conclusies trekken of onbegrip hebben over hoe jij je emoties uit.
Emotionele intelligentie is een maat voor emotionele vaardigheid gemeten met de index EQ.
Dat zegt natuurlijk nog niks.
Met andere woorden: is dat de emotionele intelligentie het vermogen is om emoties van jezelf en van anderen waar te nemen, te interpreteren en te reguleren. Bij emotionele intelligentie hoort ook het vermogen om je emoties te gebruiken als leidraad bij denken en handelen.
EQ wordt ook wel omschreven als de combinatie van intrapersoonlijke (gericht op omgang met eigen emoties) en interpersoonlijke (gericht op omgang met anderen) intelligentie.
5 eigenschappen van emotionele intelligentie.
1. Zelfkennis. Het vermogen om de eigen denkwijze, mogelijkheden en onmogelijkheden te kunnen inschatten en daar conclusies uit te trekken.
2. Optimisme. Positief denken over hun eigen mogelijkheden en zich niet snel uit het veld slaan.
3. Kunnen afzien. Het opbrengen om te werken aan iets wat ze op lange termijn willen.
4. Empathie. Je goed kunnen verplaatsen in de gevoelens van anderen.
5. Sociale vaardigheden. Het goed met zowel bekenden als vreemden kunnen omgaan.
Emotionele intelligentie wordt een steeds belangrijke doelstelling binnen bedrijfscoaching.
De coaches van CCN hebben een goed begrip van emoties op de werkvloer en wat het effect van emotionele intelligentie kan zijn.
Tijdens een gratis inspiratiesessie van Coach Collectief Nederland kan naar voren komen wat emoties voor rol spelen binnen jouw organisatie. Door middel van coaching en training ontwikkelen werknemers hun emotionele intelligentie verder.
Wil je hier meer over weten neem gerust contact op met Coach Collectief Nederland en spreek af voor een gratis inspiratiesessie.
impact@coachcollectiefnederland.nl